Konkurs kontynuuje główne założenie Akademii, którym jest skuteczna wymiana dobrych praktyk i rozwiązań z zakresu zarządzania w sektorze publicznym. To dobra okazja nie tylko do powiększenia zasobów merytorycznych Akademii, ale również do upowszechniania najlepszych rozwiązań zarządczych charakteryzujących się efektywnością, innowacyjnością i gospodarnością.
Projektowanie usług z uwzględnieniem potrzeb obywateli
Cele konkursu to wyłonienie i wypromowanie najlepszych wdrożonych innowacyjnych praktyk w zakresie zarządzania. Konkurs promuje instytucje, które wyróżniają się na tle innych podmiotów sektora publicznego poprzez stałe usprawnianie obsługi klientów i kierują się dobrem obywateli. W edycji konkursu 2016 r. nacisk został położony na tworzenie usług pod kątem potrzeb obywateli.
Uczestnicy konkursu
Konkurs adresowany jest do wszystkich instytucji publicznych, w szczególności urzędów administracji rządowej, samorządowej i państwowej.
Korzyści płynące z udziału w konkursie
- poprawa jakości usług poprzez upowszechnienie nagrodzonych rozwiązań wśród instytucji publicznych,
- zwiększenie motywacji pracowników urzędu do podejmowania innowacyjnych działań,
- wzrost identyfikacji pracowników i klientów z instytucjami publicznymi oraz wzrost zaufania do nich,
- promocja oraz podniesienie prestiżu instytucji i osób w nich zatrudnionych.
Wyniki
Podczas konferencji w dniu 13 grudnia br. dobre praktyki w zakresie projektowania usług uwzględniających potrzeby obywateli zaprezentowało 6 finalistów Konkursu, wyłonionych przez Kapitułę Konkursu na posiedzeniu w dniu 29 listopada br. Finalistami zostali:
- Główny Inspektorat Ochrony Środowiska:
Aplikacja mobilna „Jakość powietrza w Polsce” - Gmina Olsztyn:
E-deklaracje i Elektroniczne Płatności Olsztyna - Izba Celna w Białymstoku:
Aplikacja „Asystent Granica” – wersja mobilna i przeglądarkowa - Lubuski Urząd Wojewódzki w Gorzowie Wielkopolskim:
„LUW bez barier” – zwiększenie dostępności do usług świadczonych przez Lubuski Urząd Wojewódzki dla osób niepełnosprawnych - Ministerstwo Edukacji Narodowej:
System teleinformatyczny uwzględniający nowoczesne rozwiązania w zakresie funkcjonowania systemu umożliwiającego zgłaszanie wypoczynku dzieci i młodzieży - Urząd Skarbowy w Żorach:
Inicjowanie wniosków o zmianę decyzji ostatecznych w zakresie udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych poprzez dalsze rozłożenie zadłużenia na raty.
Laureat
Zgodnie z Regulaminem Konkursu laureata wybrali uczestnicy konferencji.
Laureatem Konkursu Akademii Zarządzania Instytucjami Publicznymi na najlepsze wdrożone praktyki w zakresie projektowania usług uwzględniających potrzeby obywateli – edycja 2016 została:
Izba Celna w Białymstoku – za wdrożenie aplikacji „Asystent Granica” – wersja mobilna i przeglądarkowa
Dzięki w/w aplikacji każdy podróżny, kierowca, przewoźnik może uzyskać aktualne informacje na temat zasad przy przekraczaniu granicy, komunikować się z jednostkami Służby Celnej i Straży Granicznej oraz optymalizować podróż. Aplikacja jest dostępna w polskiej, angielskiej, francuskiej, hiszpańskiej, niemieckiej, rosyjskiej i włoskiej wersji językowej.
Wyróżnienie
Ponadto Kapituła Konkursu na posiedzeniu 13 grudnia 2016 r. zadecydowała o przyznaniu wyróżnienia Urzędowi Skarbowemu w Żorach za wdrożenie dobrej praktyki:
Inicjowanie wniosków o zmianę decyzji ostatecznych w zakresie udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych poprzez dalsze rozłożenie zadłużenia na raty.
Zaprezentowana przez Urząd Skarbowy w Żorach praktyka łączy dobrą współpracę z klientem, dbanie o jego interesy z jednoczesną dbałością o interesy skarbu państwa. Kapituła Konkursu doceniła innowacyjność podejścia, prostotę oraz niskie koszty wprowadzenia jej w życie.
Patronat
Patronat nad Konkursem objął Szef Służby Cywilnej Dobrosław Dowiat-Urbański.
Kapituła Konkursu
- Dr Małgorzata Bonikowska, Prezes ośrodka THINKTANK
- Dobrosław Dowiat-Urbański, Szef Służby Cywilnej
- dr Wojciech Federczyk, Dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej
- Andrzej P. Jarema, Dyrektor Generalny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- Mariusz Jedynak, Dyrektor Departamentu Audytu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
- Grzegorz Mroczek, Dyrektor Generalny Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
- Karol Okoński, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji
- dr Marcin Romanowski, Przewodniczący Rady KSAP
- Leszek Skiba, Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów
- Tadeusz Woźniak, Przewodniczący Rady Służby Publicznej
Regulamin Konkursu
Zapraszamy do zapoznania się z Regulamin konkursu.
Kontakt
Szczegółowych informacji o konkursie udzielają:
Marcin Sakowicz, tel. 22 60 80 120
Karolina Sawicka, tel. 22 60 80 121
e-mail: azip@ksap.gov.pl